SO-16 Wniosek o nadanie numeru PESEL
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
-
Listownie, drogą pocztową -
Faxem -
Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
-
Pocztą -
Elektronicznie
Wymagane dokumenty
1. dla osób obowiązanych do posiadania numeru na podstawie odrębnych przepisów
- wniosek o nadanie numeru PESEL lub do pobrania w biurze obsługi klienta
- dowód osobisty lub paszport, a w przypadku cudzoziemców – dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo
-
Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych
Komórka organizacyjna
Wydział Spraw Obywatelskich w godzinach pracy urzędu
tel. 71 390 72 24
parter, pok. 5
Biuro Obsługi Klienta ul. Dworcowa 4 Smolec ( budynek PKP ), tel. 71-336-20-05 w godzinach pracy biura:
poniedziałek: 7:30-15:30
wtorek: 7:30-15:30
środa: 7:30-17:00
czwartek: 7.30-15:30
piątek: 7:30-14:00
Opłaty
Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto:
Bank Spółdzielczy w Kątach Wrocławskich
73 9574 0005 2001 0000 0101 0001
Termin i sposób realizacji
Numer PESEL nadaje minister właściwy do spraw cyfryzacji w formie czynności materialno-technicznej.
Numer PESEL jest nadawany z urzędu przez:
1) kierownika urzędu stanu cywilnego sporządzającego akt urodzenia dla dzieci obywateli polskich i cudzoziemców zamieszkałych i urodzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały albo pobyt czasowy;
3) organ wydający polski dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport) dla obywateli polskich w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości;
4) organ gminy właściwy dla dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy dla osób, dla których nie można ustalić organu właściwego w sposób wskazany powyżej.
Osoba lub jej przedstawiciel ustawowy składa umotywowany pisemny wniosek wraz z dokumentami potwierdzającymi dane we wniosku tj. dowód osobisty lub paszport a w przypadku cudzoziemców - dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo do właściwego organu gminy. We wniosku o nadanie numeru PESEL należy podać faktyczną podstawę prawną, z której wynika obowiązek posiadania numeru PESEL.
Organem właściwym do przyjęcia wniosku o nadanie numeru PESEL jest organ gminy, który dokonał zameldowania na pobyt stały lub czasowy, a przypadku braku miejsca zameldowania, organ gminy właściwy dla siedziby pracodawcy. W razie niemożności ustalenia właściwego organu gminy – organ gminy właściwy dla dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy. Właściwość miejscowa organu gminy do przyjęcia wniosku o nadanie numeru PESEL dotyczy osoby, dla której ma być nadany numer.
Z wnioskiem o nadanie numeru PESEL może również wystąpić pełnomocnik, wówczas do wniosku należy dołączyć także stosowne pełnomocnictwo wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa.
Uwaga: Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa jest zwolniony z opłaty skarbowej jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Podstawa prawna
- Ustawa o ewidencji ludności,
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL .
- Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Tryb odwoławczy
Nie przysługuje