Logo BIP
Herb
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta
Urząd Miasta i Gminy w Kątach Wrocławskich

SO-16 Wniosek o nadanie numeru PESEL

Sposoby dostarczenia dokumentów

  • Wizyta w urzędzie
  • Listownie, drogą pocztową
  • Faxem
  • Formularz elektroniczny

Sposoby odbioru dokumentów

  • Osobiście
  • Pocztą
  • Elektronicznie

Wymagane dokumenty

1. dla osób obowiązanych do posiadania numeru na podstawie odrębnych przepisów 

  • wniosek o nadanie numeru PESEL   lub do pobrania w biurze obsługi klienta 
  • dowód osobisty lub paszport, a w przypadku cudzoziemców – dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo
  • Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych 


Komórka organizacyjna

Wydział Spraw Obywatelskich w godzinach pracy urzędu
tel. 71 390 72 24
parter, pok. 5 

Biuro Obsługi Klienta ul. Dworcowa 4 Smolec ( budynek PKP ), tel. 71-336-20-05 w godzinach pracy biura:

poniedziałek: 7:30-15:30

wtorek: 7:30-15:30

środa: 7:30-17:00 

czwartek: 7.30-15:30

piątek: 7:30-14:00


Opłaty

Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto:
Bank Spółdzielczy w Kątach Wrocławskich
73 9574 0005 2001 0000 0101 0001


Termin i sposób realizacji

Numer PESEL nadaje minister właściwy do spraw cyfryzacji w formie czynności materialno-technicznej.

Numer PESEL jest nadawany z urzędu przez:

1)  kierownika urzędu stanu cywilnego sporządzającego akt urodzenia dla dzieci obywateli polskich i cudzoziemców zamieszkałych i urodzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;  

2)  organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały albo pobyt czasowy;

3)  organ wydający polski dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport) dla obywateli polskich w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości;

4)  organ gminy właściwy dla dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy dla osób, dla których nie można ustalić organu właściwego w sposób wskazany powyżej.

Osoba lub jej przedstawiciel ustawowy składa umotywowany pisemny wniosek wraz z dokumentami potwierdzającymi dane we wniosku tj. dowód osobisty lub paszport a w przypadku cudzoziemców - dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo do właściwego organu gminy. We wniosku o nadanie numeru PESEL należy podać faktyczną podstawę prawną, z której wynika obowiązek posiadania numeru PESEL.  

Organem właściwym do przyjęcia wniosku o nadanie numeru PESEL jest organ gminy, który dokonał zameldowania na pobyt stały lub czasowy, a przypadku braku miejsca zameldowania, organ gminy właściwy dla siedziby pracodawcy. W razie niemożności ustalenia właściwego organu gminy – organ gminy właściwy dla dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy. Właściwość miejscowa organu gminy do przyjęcia wniosku o nadanie numeru PESEL dotyczy osoby, dla której ma być nadany numer.

Z wnioskiem o nadanie numeru PESEL może również wystąpić pełnomocnik, wówczas do wniosku należy dołączyć także stosowne pełnomocnictwo wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa.

Uwaga: Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa jest zwolniony z opłaty skarbowej jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.


Podstawa prawna

  • Ustawa o ewidencji ludności,
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL .
  • Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Tryb odwoławczy

Nie przysługuje